>

nuffnang

Followers


welcoming wish

Ya Allah, Tuhan yang membolak-balikkan hati, teguhkanlah hati-hati kami kepada agama-Mu dan tunjukkanlah kami kepada jalan ketaatan

Tuesday, November 20, 2012

Antara Keperluan dan Kehendak-IBU MENGANDUNG

Assalamu'alaikum ❤ 
Tadi aku pi check bulanan dekat Klinik Kesihatan. biasa lah, ibu mengandung kan..hehe. Tapi, apa kaitan dgn tajuk di atas ni yek? Ye, ada kaitan. Sebab sekarang ni aku tengok kesedaran sangat tipis dalam diri masing-masing, gagal membezakan antara keperluan dan kehendak. Apa maksud kehendak, dan apa maksud keperluan?

Dulu-dulu belajar Ekonomi Asas ada la belajar topik ni..kan3? Ha..jadi mesti semua orang tau beza 2 perkataan ni. Kalau dalam konteks ekonomi, keperluan adalah benda-benda yang penting dalam hidup kita seperti air, makanan, baju. Tapi kehendak adalah benda-benda yang kurang penting seperti baju berjenama dll. So dalam konteks ibu mengandung, jangan la korang apply sebijik-sebijik ye..kejap bagi aku explain dulu.hahaha. Kalau orang tua dulu-dulu atau zaman mak-mak kita, semua bersalin dekat bidan kampung jadi masalah ni x timbul. Lagipun, orang dulu-dulu mempunyai sifat malu yang tinggi. 

Okey, camni. Aku penah baca komen ustaz panel penulis dalam majalah SOLUSI yang famous amat tu, untuk ibu-ibu mengandung, anda-anda x dikira darurat untuk bukak aurat kepada doctor lelaki. Jadi, ada sesetengah orang cakap, (selalu la aku dengar), yang ramai-ramai pegi klinik swasta tu just nak ikut kehendak diri, dapat layanan istimewa. Bukan keperluan. Ada jugak yang cakap kat aku, "daripada membazir bayar mahal-mahal bayar kat swasta, lebih baik pi honeymoon dengan duit tu. X pun shopping barang-barang anak". Tapi sebenarnya salah pendapat ni, sebab : MENCARI DOKTOR PEREMPUAN & MUSLIM BUKAN SATU KEHENDAK, TAPI IANYA SATU KEPERLUAN. Jangan tak tau, dengan non-muslim pun kita terbatas dengan aurat. Darurat tu dikira bila kita gagal mendapatkan doktor perempuan Islam. Kalau tak usaha langsung, tak dikira aurat. Jadi jangan mudah-mudah buka aurat atas alasan darurat padahal maksud sebenar darurat pun dah salah.

Bagi aku, aku tetap pegi check kt klinik kesihatan yang kerajaan punya tu, sebab memang tak mampu nak bayar bulan-bulan, mahal jugak. haritu pegi 1st checkup, time tengah memang xda duit, sedih la jugak kena charge mahal.... so husband aku decide untuk pergi besalin je kat situ, tapi check every month kt klinik kesihatan. and then, bab yang kena bukak aurat, baru pergi klinik swasta. Jadi aku harap kawan-kawan yang mampu, pegi kt doktor swasta terus, tapi yang tak mampu buat cara aku. Aurat terjamin insyaAllah..okey babai..❀

No comments:

LINKWITHIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...