>

nuffnang

Followers


welcoming wish

Ya Allah, Tuhan yang membolak-balikkan hati, teguhkanlah hati-hati kami kepada agama-Mu dan tunjukkanlah kami kepada jalan ketaatan

Sunday, December 2, 2012

Buka Mata Seluasnya Sebelum Kahwin, Tutup Mata Separuh Selepas Kahwin



Assalamu’alaikum..

Harini tajuk artikel I tentang kehidupan laki bini plak. Acewah! Hehe x sampai setahun lagi pun kawen ada hati kan nk share kehidupan laki bini ni kan? Heh~

Last week, bila husband I sibuk online malam-malam, jadi malas plak nak kacau dia. So saya baca 1 buku Motivasi hadiah dari kawan sempena perkahwinan saya dan husband januari lalu. Kisah ni dipetik dari tajuk tenteng “Fitrah lelaki dan wanita”

Isteri : Saya  bahagia sangat dengan suami saya, semua benda yang saya cakap, dia ikut.  
           Pendek kata, xpayah susah-susah nak bertekak pasal hal-hal rumah tangga ni.

Ni lah kata-kata seorang perempuan kepada pakar motivasi a.k.a penulis buku nih.

Pakar Motivasi : Alhamdulillah, tapi boleh saya jumpa suami Puan? Mungkin saya boleh kongsi pengalaman Puan dan suami dengan orang lain, tentang bagaimana mengekalkan rumah tangga tanpa pergaduhan.

Isteri : Tu haa suami saya, encik boleh lah jumpa dia (sambil tersenyum)

Lalu penulis buku ini terus pergi ke arah yang ditunjuk oleh Puan tadi. Pelik, kata hatinya. Kenapa lelaki ini mengesat air mata?

Pakar Motivasi : Encik, Assalamu’alaikum..boleh kita berbual?

Suami : Ye wa’alaikumussalam..Encik, saya sedih sangat. Selama ni saya ikut je cakap isteri saya, rupa-rupanya baru saya sedar yang saya telah mengorbankan fitrah lelaki saya. Sebelum ini, semuanya saya ikut jer sebb saya nak tengok dia bahagia.

Ending of the story, penulis buku ni menerangkan yang fitrah kejadian lelaki dan wanita sememangnya tak sama, dan tak akan sama. Nasihat penulis dalam buku nie, Buka Mata seluasnya sebelum kahwin, dan Tutup Mata separuh selepas kawen. Maksud penulis, jangan tukar fitrah pasangan hidup anda, tetapi terimalah dia seadanya. Andai anda ubah diri pasangan anda, maknanya anda sedang hidup dengan ‘orang lain’, bukan lagi pasangan anda yang anda jatuh cinta. Ok Babai!!


"A perfect Marriage is not when a perfect couple comes together, but  when imperfect couples live together and make their self to complete each other"

No comments:

LINKWITHIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...