>

nuffnang

Followers


welcoming wish

Ya Allah, Tuhan yang membolak-balikkan hati, teguhkanlah hati-hati kami kepada agama-Mu dan tunjukkanlah kami kepada jalan ketaatan

Thursday, October 18, 2012

Motivasi Untuk yg Bergelar Student



Teringat kenangan masa belajar di UIA. Sudah 2 minggu berlalu hari konvokesyen yg sgt bermakna dlm hidupku.. Ehem!! Bukan nk ckp pasal diri aku..hehe
Today saya nk kongsi serba sedikit tips untuk adik2 yg masih lagi berjuang x kira lah di alam persekolahan, di alam university dan sebagainya..KHAS UNTUK ANDA SEMUA YG BERGELAR PELAJAR!

Selalu terdengar rungutan2 dr student2: “argghhh!!bencinya aku ngn semua ni..apesal aku kena belajar? Amik exam?” x kurang juga yg merungut begini :”Ala, nanti aku nk kija bukan guna pun subjek bla bla bla tu, menyusahkan je” n mcm2 lg lah..
Aku x nafikan, x semua yang kita belajar tu akan diguna kan time kita dah kerja nanti..contohnya, aku kt university dulu aku ambik civil laws, n mmg x dinafikan belajar laws di UIA sgt mencabar SEBAB ---- > byk kena ambik subjek yg xda kaitan ngn alam pekerjaan saya. Kena belajar mcm2 cthnya: Islamic Legal System, Usul Fiqh, Transactions in Islamic Law, emmm mcm2 lg lah…buang masa je senarai semua. (nk gtau contoh jer) ^_~ tapi saya rasa enjoy je belajar..

SEBAB-----> korang xrasa untung ke bila belajar lebih dr org lain? Mesti la untung. Yg jadi pandai diri sendiri jugak.minda pun terbukak, xde la bosan sgt belajar civil law je kan..byk tau advantage dia. Contohnya: Bila org yg blajar kos agama berbual bab2 ni, korang pon boleh jugak bg pandangan sbb korang pun belajar kan? Korang xkan mudah tertipu sbb korang pon tau bende tu kan? Ha..untung diri sendiri kan..

Dulu time saya jd student, saya bukan lah student yg rajin. Tp dek kerana rezeki, saya diterima untuk belajar di UIAM Gombak dlm jurusan Undang-Undang. Alhamdulillah..emm sabar2! Teruskan membaca..nk bg motivasi ckit neh kpd yg rasa rendah diri di luar sana tu..kt sana, semua org pintar2, pandai2.dek kerana selalu ketinggalan time di alam Matrik, saya mengubah persepsi saya ketika di tahun pertama ijazah undang-undang. Hasil berkat usaha saya, saya berjaya “berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah” dengan orang lain. Time tu, baru saya sedar, yang semua org mampu raih kejayaan dgn cara sendiri, sama ada nak ke x. in addition, SPM bukan penentu segalanya. Kalau adik2 di luar sana yg kecundang time SPM, teruskan usaha SEBAB -> Kegagalan itu adalah kejayaan yang tertunda. Jadi, sabar..jangan putus usaha. Semua benda yg berlaku bersebab. Allah lebih mengetahui..saya tahu sbb saya pernah lalui fasa itu..hari ini, Alhamdulillah saya bakal menjadi apa yg saya idam-idamkan sejak saya berumur 9 tahun—Lawyer to be. (sbb akrg aku masih dlm chambering 9 bulan)

You must remember, you’re what you think. Kalau nk berjaya, kena angan2 dulu..letakkan 1 matlamat yg ada tempoh/had masa. X kisah la apa org pikir, sbb kejayaan tu aku bukan nk canang 1 dunia, tp aku nak untuk banggakan umi & abah, n juga diri aku..

Pesanan saya untuk yang selalu bernasib baik dlm pelajaran, which is salu result pon gempak, success, ranking tip-top selalu, jgn rasa diri sendiri tu best sgt (oppss terkasar plak bahasa hehe) sbb kdg2 awak je perasan rasa orang lain semua duduk kt bawah..walhal, lagi ramai yg lebih hebat dr awak Cuma org pandai ni bukan jenis canang satu dunia J . jangan sekali-kali pandang rendah kt org lain yg terkebelakang sikit, sebab Allah nak tarik sesuatu yang menjadi milik kita (cthnya otak yg bijak) sekejap je..mudah2 je u’ll lost everything..yg ni pun saya ckp berdasarkan pengalaman.

Oklah, sampai sini dulu..Assalamu’alaikum…

No comments:

LINKWITHIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...